Op het boerenland vertrouwt men op de werk- en trekpaarden om de mens te helpen. En bij de elite is de paardensport een geliefde vorm van vermaak en vertier. De vroegste afbeelding van het paard is te zien in de grotten van Lascaux. Het paard heeft sinds de oudheid ontzettend veel kunstenaars geïnspireerd. Zo ook in Groningen, paardenprovincie bij uitstek.
De Groningse Otto Eerelman (1839-1926) was hofschilder, maar tegenwoordig kennen we hem vooral vanwege zijn prachtige natuurgetrouwe schetsen en schilderijen van paarden (en honden). Eerelman heeft tevens een bijzondere connectie met het Veenkoloniaal Museum. Oprichter van het museum en ploeglid, G. H. Streurman was bevriend met Eerelman en refereert ook wel aan Eerelman als belangrijke raadgever in zijn leven.
Naast werken van Eerelman wordt ook de paardenkunst van de Groningse Tabertus Melissen (1906-1983) geëxposeerd. Melissen was van oorsprong tekenaar en schilder, later werd hij tevens paardenfotograaf. Hij was leerling aan de Academie Minerva en had een bijzonder talent om goedgelijkende paardenportretten te maken. In de expositie worden ook enkele kunstwerken van de kunstenaar Wouterus Verschuur (1812- 1874) tentoongesteld. Hij wordt beschouwd als een van de pioniers van het dierenschilderen tijdens de hoogtijdagen van die stroming. Zijn werken dienen als referentiepunt waarin de werken van Eerelman en Melissen kunnen worden ingebed. De werken van Eerelman en Melissen, samen gepresenteerd in deze tentoonstelling, bieden een uniek perspectief op de rol van het paard in de Groningse kunst.